دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

  • ۰
  • ۰

 

فیدرها تقریباً برای کلیه مشاغل دامی یک ضرورت محسوب می شوند. تغذیه از روی زمین باعث هدر رفتن خوراک قابل توجهی می شود و به شیوع بیماری به ویژه انگل های داخلی و سقط جنین کمک می کند. اگر گوسفندان قادر به ایستادن در خوراک یا فیدرهای خود باشند ، می توانند در خوراک نقص و ادرار کنند. برای نگه داشتن گوسفندان و بره ها (تا حد امکان) فیدرها باید از روی زمین بلند شوند و به گونه ای ساخته شوند. فیدرهای درست ساخته شده همچنین به حداقل رساندن ضایعات خوراک کمک می کنند. تنها نکته بدتر از خرید خوراک گران قیمت ، تماشای زباله حیوانات است

برای خوراک دانه طرح های مختلفی وجود دارد. فیدرهای V شکل نسبت به فیدرهایی که دارای کف مربع هستند تمیز تر می شوند. قابلمه های لاستیکی یا فلزی برای تغذیه دستی تعداد کمی از حیوانات مفید است. فیدرهایی که می توانند در قسمت حصار آویزان شوند و پس از اتمام غذا خوردن گوسفند / بره ها جدا شوند ، به خصوص مؤثر هستند. برخی از تولید کنندگان فیدرهای خط نرده ای را از لوله PVC ساخته اند.

یونجه یا جوش شیرین را می توان در نان یا قفسه یا در امتداد خط حصار تغذیه کرد. قفسه های V شکل با شکاف های عمودی یا مورب بهترین عملکرد را دارند. ستون های یونجه گرد باید در فیدرهایی با طرف های متحرک یا یک قفسه سربار تغذیه شوند. باید فضای کافی برای تغذیه همه گوسفندان و / یا بره ها به طور همزمان وجود داشته باشد. میشها به حدود 16 اینچ خطی فضای فیدر نیاز دارند. بره ها به 12 اینچ از فضای فیدر احتیاج دارند. در صورتی که حیوانات از جیره های خود تغذیه شوند ، به فضای تغذیه کمتری نیاز است: 8 تا 12 اینچ برای میش ها و 2 تا 4 اینچ برای بره ها

بعضی اوقات ، سطل های دور یونجه روی زمین می چرخند. این امر در زمین محکم و زمانی که تمام یونجه به موقع مصرف شود ، اشکالی ندارد. سیلو یا یونجه معمولاً در فیدرهای پنکه یا شمشیربازی تغذیه می شود. فیدرها باید روزانه تمیز شوند تا از خوردن غذای خراب گوسفند جلوگیری شود.
مواد معدنی را می توان در جیره گنجانیده و یا انتخاب آزاد ، ترجیحا به صورت سست ارائه داد. گوسفندان وقتی در مزرعه بلوک هستند مواد معدنی کمتری مصرف می کنند. فیدرهای معدنی تجاری از فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی و تولید کنندگان تجهیزات گوسفند در دسترس هستند. فیدرهای معدنی را می توان از لاستیک ، لوله پی وی سی و سطل زباله پلاستیکی ساخت. در صورت تغذیه در خارج ، یک درب برای خشک نگه داشتن مواد معدنی لازم است. برنامه های ساخت و ساز برای فیدرها ممکن است در بسیاری از دفاتر گسترش استان ارائه شود

سیستم های آبیاری

آب تمیز ، شیرین یک نیاز روزانه برای گوسفندان و بره ها است. بسته به شرایط فیزیولوژیکی ، میزان آب موجود در خوراک آنها و شرایط محیطی ، گوسفندان در هر نقطه از 5 پیمانه گالن آب در روز مصرف می کنند. در اواخر بارداری و شیردهی مورد نیاز بسیار افزایش می یابد. میزان مصرف آب برای تغذیه با همبستگی مثبت دارد.

آب می تواند به صورت آزاد جریان داشته باشد یا در سطل ، فرچه ها ، وان ها ، مخازن سهام یا آب های اتوماتیک تأمین شود. ناگفته نماند که منابع آب باید تمیز و عاری از ماده یونجه ، کاه و مدفوع نگهداری شوند. فرهای کوچکتر تخلیه و تمیز کردن آنها راحت تر است. اگر آب فاقد یخ باشد و در هنگام هوای گرم و مرطوب اگر منبع آب در سایه باشد ، آب در هنگام هوای سرد بسیار به راحتی مصرف می شود.

گوسفندان ترجیح می دهند آب مخالف با یک جریان در حال نوشیدن آب بنوشند. به طور کلی توصیه می شود که نهرها نرده شده و از دام منابع طبیعی طبیعی نوشیده نشوند. دسترسی دام به مناطق رودخانه ممکن است باعث مشکلات محیطی شود ، اگرچه گوسفندان برای چرای مناطق ساحلی از دامهای بزرگتر مطلوب تر هستند.

به نظر می رسد گاهی اوقات گوسفندان آب بسیار کمی می نوشند. این احتمالاً به این دلیل است که آنها در حال مصرف خوراک یا علوفه هایی هستند که از نظر رطوبت به اندازه کافی زیاد هستند. با خشک شدن چمن یا خشک شدن رژیم غذایی آنها ، آب بیشتری مصرف می کنند.

ذخیره سازی خوراک

تمام مواد اولیه خوراکی ، دانه ، نمک و مواد معدنی باید خشک و محافظت شوند و از سگ ها ، گربه ها ، جوندگان و سایر آفات محافظت نشوند. خوراک باید در همه شرایط آب و هوایی قابل دسترسی باشد اما در دسترس دام نیست. بسیاری از مرگ و میر دام ها منجر به دستیابی دام ها به دانه ها یا مواد غذایی مشابه شده است. اگر مواد خوراکی را بصورت عمده در مزرعه خریداری و ذخیره کنید ، ذخیره کافی خوراک می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه شود.
یونجه محافظت نشده کیفیت را خراب می کند. یونجه نباید به خصوص در مناطق آب و هوایی مرطوب کشف نشود. ظروف یونجه باید در انبارهای یونجه ، مخزن ذخیره یا در صورت نگهداری در خارج از تارها نگهداری شوند. پایه های یونجه و نی را نباید در انبار قرار دهید مگر اینکه کاملاً خشک شوند. در غیر این صورت خطر گرمای بیش از حد و آتش سوزی وجود دارد. یونجه را نباید مستقیماً روی زمین قرار داد و یا آن را در قسمت انتهای قالب ریخت.

سطل دانه ای فله حتی برای یک تولید کننده کوچک سرمایه گذاری خوبی است. این تولید کننده را قادر می سازد که تحویل فله دانه را خریداری کند و کالاها را مستقیماً از تولیدکنندگان غله یا فروشندگان با قیمت دروازه مزرعه خریداری کند. نمک و مواد معدنی و مقادیر کمتری دانه را می توان در بشکه ، سطل زباله یا یخچال فریزر / یخچال و فریزر قدیمی نگهداری کرد و یا در پالت ها نگهداری کرد.

سیلو معمولاً در کیسه های پلاستیکی ، دستمال های پوشیده شده یا سیلوهای عمودی نگهداری می شود. ذخیره سیلوی مناسب هوا برای جلوگیری از رشد باکتریها (و لیستریوز) ضروری است. ترشک در کیسه های بسته بندی شده نیز ذخیره می شود.

  • ۹۹/۰۱/۳۰
  • حسن شاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی