دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قیمت گوسفنده زنده

در ادامه قصد معرفی یک وب سایت عالی برای خرید و فروش گوسفند زنده را داریم

تنوع قیمت گوسفند زنده بسته شرایط مختلفی که دارد از تنوع گوناگونی برخوردار است . 
از جمله مهم ترین شرایط نژاد گوسفند قیمت گذاری شده ، فصل های مختلف یکسال ، قیمت نهادهای دامی و ... می باشد .
شاید مهم ترین نکته برای کسانیکه قصد خرید گوسفند را دارند تهیه دام از مرکزی معتبر و با سابقه باشد.
امروز در وب گردی که داشتم سایتی به روز که می تواند شما را از آخرین تحولات قیمت گوسفند زنده مطلع نمایید را پیدا کردم .
این سایت علاوه بر معرفی قیمت های مختلف گوسفند در شهرهای مختلف ایران ، خود نیز اقدام به فروش گوسفند زنده می کنند که این مسئله سبب بیشتر کنجکاو شدن بنده گردید. 
با یک گردش در این سایت که به نام سایت بازار گوسفند می باشد مطالب جالبی نیز در مورد دامپروری توانستم بیابم . بد نیست شما هم سری به این وب سایت بزنید

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

مهارت های اساسی خاصی وجود دارد (یا شیوه های دامپروری) که همه دامداران باید به آنها تسلط داشته باشند.

بهبود وضعیت بدنی گوسفندان

نمره دهی وضعیت بدن یکی از با ارزش ترین ابزارهای مدیریت چوپان است. نمره دهی وضعیت بدن کاربردهای بسیاری دارد ، از جمله ارزیابی وضعیت سلامتی و تغذیه ای گوسفند ، تعیین آمادگی گوسفند برای پرورش و ارزیابی آمادگی بازار گوسفند. این یکی از نقاط بررسی در Five Point Check® ، ابزاری برای تصمیم گیری در مورد طوفان شبح است.

گوسفندها معمولاً وضعیت بدن هستند که با استفاده از مقیاس 1 تا 5 از جمله استفاده از نیمی از امتیازها به ثمر می رسند. نمره 1 نشانگر یک گوسفند بسیار نازک و آرام است ، در حالی که 5 حیوان بسیار چاق و چاق است. بیشتر گوسفندان بسته به مرحله تولیدشان بین 2 و 4 در نوسان است. رژیم غذایی همچنین تأثیر زیادی در نمره وضعیت بدن دارد. به دلایل واضح ، گوسفندان تغذیه شده نسبت به حیوانات مرتعی نمرات وضعیت بدنی بالاتری دارند. حیواناتی که در انتهای شدید مقیاس وضعیت بدن قرار دارند ، نامطلوب تلقی می شوند.

 

با مشاهده آنها نمیتوان وضعیت وضعیت بدن اکثر گوسفندان را تعیین کرد. کتهای پشمی یا مویی ، حتی حاملگی ، می توانند وضعیت بدن را پوشانده باشند. شما باید دست خود را بر روی گوسفندان بگیرید. نمره وضعیت بدن (BCS) با احساس چربی و عضله بر روی ستون فقرات ، دنده ها و لگن گوسفند تعیین می شود. شما این کار را با قرار دادن انگشت شست خود بر روی ستون فقرات گوسفند و حرکت دادن انگشتان پخش شده خود بر روی دنده های گوسفند انجام می دهید. همین کار را در طول کمر انجام دهید.

ستون فقرات ، دنده ها و فرآیندهای نخ ریسی (از ناحیه کمر) احساس برجسته تر و برجسته تری دارند (نکته برجسته) هرچه نازک تر گوسفند باشد. تشخیص آنها با افزایش نمره گوسفند در وضعیت بدن ، تشخیص آنها دشوارتر خواهد بود. در حقیقت ، تشخیص استخوان ها در گوسفندان چاق (BCS 5) دشوار است. برای انواع مختلف گوسفند باید استانداردهای مختلفی اعمال شود ، زیرا آنها به طور متفاوتی چاق می شوند. از آنجا که گوسفندهای مو و فینشپ به طور مشابه چربی بز می شوند - از داخل به بیرون - شما نمی خواهید که آنها به اندازه چربی های خارجی مانند گوسفند پشمی رفتار کنند. اگر یک گوسفند مو (و فینشپ) و گوسفند پشمی به همان میزان چربی خارجی داشته باشند ، به دلیل مقدار بیشتر چربی داخلی ، گوسفند مو به طور قابل توجهی چاق تر می شوند.

 

جمع آوری خون

دلایل زیادی برای جمع آوری خون از گوسفندان وجود دارد ، از جمله آزمایش ژنتیکی (DNA) ، کنترل بیماری / ریشه کن کردن بیماری و تشخیص بارداری. اگر خودتان یاد بگیرید که می توانید خون جمع کنید ، پس انداز می کنید. این مهارتی است که هر چوپان با کمی تمرین و صبر می تواند به آن تسلط یابد. بیشتر آنچه شما نیاز دارید را می توانید از یک دامپزشک ، آزمایشگاه بهداشت حیوانات یا شرکت تأمین دام تهیه کنید: سوزن ، سرنگ ، لوله‌های خونی (جاروبرقی) و / یا کارتهای خونی.

برای جمع آوری نمونه خون معمولاً لازم است گردن یک گوسفند پشمی را برش دهید. ممکن است لازم باشد یا لازم نیست گردن گوسفند را برش دهید. با این وجود ، برش دیدن رگ را آسان تر کرده و محل تزریق را تمیز تر می کند. محدود کردن مناسب ضروری است. نمونه گیری خون توسط یک شخص و به سادگی با چیدن گوسفند انجام می شود. برای مبتدیان ، کمک به این است که شخصی گوسفندان را مهار کرده و گردن را قرار دهد.

سر حیوان باید در زاویه سی درجه ، روبروی طرفی که خون در آن کشیده می شود ، نگه داشته شود. آسانترین راه برای یافتن رگ ، کشیدن یک خط تخیلی از وسط چشم حیوان در سمت گردن آن است. رگ را می توان با اعمال فشار در زیر نقطه نیمه راه قرار داد - رگ باید بیرون بیاید.

خون را می توان با استفاده از سوزن و سرنگ یا جاروبرقی جمع کرد. از یک سنج 20 با استفاده از سوزن یک اینچی یا کمتر استفاده کنید. برای تمیز کردن منطقه با الکل از گاز استفاده کنید. پس از قرار دادن سوزن داخل رگ ، سرنگ را به عقب بکشید تا ببینید سوزن در رگ است. اگر خون به داخل سرنگ برگردد ، سوزن به طور موازی با ورید است یا کاملاً از داخل ورید عبور کرده است. از حرکات اندک می توان برای یافتن رگ استفاده کرد.

هنگامی که خون به داخل سرنگ برگردانده می شود ، سوزن در رگ قرار دارد. سرنگ را با مقدار دلخواه خون پر کنید. بعد از اتمام کار ، فشار را از ورید برداشته ، سوزن را بیرون بکشید و به آرامی روی سیل تزریق فشار دهید.

 

خراشیدن

خشک کردن هنگامی است که مقادیر کمی از مایع (کمتر از 30 میلی لیتر) توسط دهان تجویز شود. این روش ترجیحی برای تجویز داروهای خراش آور گوسفند است. بسیاری از داروهای دیگر و درمانهای حمایتی نیز می توانند از طریق لکه دار شدن انجام شوند.

گوسفندها اگر در یک جاده آزاد (خلوت) قرار بگیرند یا درون یک قلم کوچک جمع شوند آسانتر هستند. آنها می توانند در حالی که سرشان در یک دروازه قفل شده است خیس شوند. همچنین می توانید آنها را بچسبانید. سر گوسفندها باید همیشه نگه داشته شود ، در حالی که فک موازی با زمین است. نوک زدن سر گوسفند ممکن است باعث شود که خندق وارد ریه های آن شود. استفاده از تجهیزات مناسب هنگام خراشیدن ، از یک سرنگ خوراکی یک دوز با یک نازل فلزی بلند و یا یک اسلحه خندق خودکار با همان نوع نازل فلزی مهم است.

دست خود را در زیر پوست گوسفند قرار دهید و سر آن را کمی به طرف حرکت دهید. نازل را در فاصله بین دندانهای مولر و بخور قرار دهید. نازل را از پشت زبان حیوان بدست آورید. اگر Dewormer فقط در دهان قرار بگیرد ، ممکن است شکمبه را کنار بگذارد و تأثیر کمتری داشته باشد. پیست اسلحه یا سرنگ را فشار دهید. به گوسفندان زمان بلع بدهید. قبل از رها شدن آن را بلع کنید. همیشه ملایم باشید تا از صدمات جلوگیری کنید.

مهم است که دوزهای مناسب داروی ضعف خوراکی به گوسفندان داده شود. کمبود مصرف یکی از عوامل مؤثر در مقاومت به دارو است. برای کالیبراسیون دوزها از وزنهای دقیق استفاده کنید. تجهیزات لازم برای هر گوسفند یا سنگین ترین حیوانات گروه را کالیبره کنید. در صورت لزوم بر اساس وزن ، در گروه ها جدا شوید. برای اطمینان از دوز مناسب ، تجهیزات را بررسی کنید. بعد از اتمام کار حتماً تجهیزات خود را تمیز کنید.

 

برچسب زدن گوش

برچسب زدن گوش معمولی ترین روش برای شناسایی گوسفندان است. برچسب های مختلف ممکن است به متقاضیان مختلفی احتیاج داشته باشد. تکنیک مناسب ، حفظ برچسب را به حداکثر می رساند و عفونت گوش را به حداقل می رساند. قبل از وارد کردن برچسب ، باید مطمئن شوید که متقاضی به درستی کار می کند. برچسب را در اپلیکاتور وارد کنید. دستگیره ها را به آرامی به هم بچسبانید تا مطمئن شوید که پین ​​مرد با دهانه زن مطابقت دارد.

هنگام برچسب زدن ، لازم است سر حیوان برای جلوگیری از لرزیدن و پارگی احتمالی گوش امن شود. می توانید گوسفندها را بچسبانید ، شخص دیگری می تواند آن را نگه دارد ، یا می توانید سر گوسفند را در یک دروازه سر محکم کنید. گوش را بین فک های اعمال کننده قرار دهید. در حالی که گوش را می گیرید ، دستگیره ها را به سرعت و محکم ببندید تا اینکه برچسب نر از طریق گوش به برچسب ماده وارد شود.

قرار دادن برچسب مهم است. برچسب ها باید در نیمه راه بین جمجمه و نوک گوش قرار گیرند. قرار دادن برچسب ها بیش از حد نزدیک به نوک گوش باعث برچسب های گمشده تر می شود ، زیرا نوک گوش ملایم است و به راحتی اشک می ریزد. برچسب هایی که بیش از حد نزدیک جمجمه قرار گرفته اند احتمالاً آلوده می شوند ، زیرا بافت ضخیم تر است و دسترسی هوا به برچسب کمتر وجود دارد.

برچسب ها باید در مرکز گوش بین رگه ها درج شوند تا از پشته غضروف جلوگیری شود. برچسب های دو تکه باید درج شوند تا از گوش پایین آویزان شوند. برچسب های یک تکه باید در قسمت بالای گوش درج شود. آنها نیاز به رشد گوش را دارند. اگر برچسب های حلقه خیلی تنگ باشند ، با بزرگ شدن حیوان ، گوش آنها را پاره می کنند. اگر خیلی سست باشند ، ممکن است چیزهایی را بدست آورند و گوش را پاره کنند.

عفونت های برچسب به ویژه در مناطق آب و هوایی شایع نیستند. می توانید با برچسب زدن بره ها به جای گوسفند ، با قرار دادن برچسب ها در فصل پرواز (اواخر بهار-تابستان) ، و قرار دادن برچسب ها خیلی نزدیک به جمجمه ، می توانید عفونت ها را به حداقل برسانید. گوش ها باید تمیز و خشک باشند. برچسب ها باید تمیز باشند. متقاضی باید در محلول ضد عفونی کننده ، ترجیحاً بین گوسفندها فرو رود.

جدی ترین عفونت ها هنگامی که گوش مرطوب و کثیف است رخ می دهد. برچسب های کوچک باعث تحریک بافت کمتری می شوند و دسترسی هوای بیشتری به زخم ایجاد می کنند. برچسب های گوش و گوشه های فلزی و گرد (دکمه) امکان دسترسی به هوای کمتر را دارند و باید از آنها جلوگیری کرد زیرا احتمال بروز عفونت ها بیشتر است. این ممکن است به استفاده از آنتی بیوتیک ، دفع کننده پرواز یا ضد عفونی کننده بر روی گوش یا برچسب گوش کمک کند. برچسب های بلااستفاده باید در یک ظرف تمیز نگهداری شوند.

 

دهان

دو دلیل برای دهان گوسفند وجود دارد: سن آن را تخمین زده و سلامت و سلامت دهان و دندان های آن را تعیین کنید. گوسفند دندانهای جلویی ندارد. آنها دارای یک پد دندانپزشکی سخت هستند که لنگرهای پایینی آنها علیه آن نیش می زند. پد دندان و دندانهای بخور باید خط بکشند. اگر فک فوقانی طولانی تر از فک پایین باشد ، به این دهان اوربیت یا "طوطی" گفته می شود. هنگامی که فک تحتانی طولانی تر از فک فوقانی باشد ، به آن دهانی زیر بغل یا "میمون" گفته می شود. نقص فک به ارث می رسد. قوچ هایی که دارای نقص فک هستند ، نباید برای پرورش استفاده شوند. میش ها با نقص فک نباید ثبت شوند.

شما می توانید سن را با توجه به زمانی که دندانهای شیر موقتی جایگزین سوزش دائمی شده اند تخمین بزنید. بره ها با هشت دندان موقت (شیر) شروع می شوند. جفت وسط دندانهای دائمی در حدود 12 ماهگی شروع به فوران می کنند ، البته این متفاوت است. جفت دوم وقتی گوسفند حدود 24 ماه سن دارد حضور خواهد داشت. در سن 36 ماهگی ، سه جفت دندان دائمی وجود خواهد داشت. وقتی حدود 4 سال سن دارد یک گوسفند دارای یک مجموعه کامل (دهان پر) از بخور دائمی (4 جفت) است.

 

نکته هنگامی که شما یک گوسفند را بر روی روگرفت آن قرار می دهید. در این موقعیت ، گوسفند کمتر مبارزه می کنند و به طور کلی کار با آنها راحت تر است. برای نوک گوسفند ، گوسفندان را در حالت ایستاده نگه دارید. برای یک شخص راست دست ، دست چپ خود را زیر چانه خود قرار دهید. با قرارگیری زانوی چپ خود در پشت شانه گوسفند و پای راست خود را با سمت چپ گوسفند در نزدیکی لگن سمت چپ خود لمس کنید ، بینی گوسفند را از شما دور کنید.

باید وزن گوسفندان را در برابر پاهایتان حس کنید. به باسن فشار بیاورید تا گوسفندان نتوانند پای خود را از روی زمین انتخاب کنند. یک قدم عقب با پای راست خود بردارید. انتهای عقب گوسفندها باید پایین بیایند. به دور سر خود ادامه دهید تا گوسفندان نشسته و پشت خود را تکیه دهد. برای گوسفندان سنگین تر ، می توانید بر روی گوسفند خم شوید و از زیر آن دو دورترین پا را بگیرید تا گوسفندان را به پایین بیاورید.

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

 

فیدرها تقریباً برای کلیه مشاغل دامی یک ضرورت محسوب می شوند. تغذیه از روی زمین باعث هدر رفتن خوراک قابل توجهی می شود و به شیوع بیماری به ویژه انگل های داخلی و سقط جنین کمک می کند. اگر گوسفندان قادر به ایستادن در خوراک یا فیدرهای خود باشند ، می توانند در خوراک نقص و ادرار کنند. برای نگه داشتن گوسفندان و بره ها (تا حد امکان) فیدرها باید از روی زمین بلند شوند و به گونه ای ساخته شوند. فیدرهای درست ساخته شده همچنین به حداقل رساندن ضایعات خوراک کمک می کنند. تنها نکته بدتر از خرید خوراک گران قیمت ، تماشای زباله حیوانات است

برای خوراک دانه طرح های مختلفی وجود دارد. فیدرهای V شکل نسبت به فیدرهایی که دارای کف مربع هستند تمیز تر می شوند. قابلمه های لاستیکی یا فلزی برای تغذیه دستی تعداد کمی از حیوانات مفید است. فیدرهایی که می توانند در قسمت حصار آویزان شوند و پس از اتمام غذا خوردن گوسفند / بره ها جدا شوند ، به خصوص مؤثر هستند. برخی از تولید کنندگان فیدرهای خط نرده ای را از لوله PVC ساخته اند.

یونجه یا جوش شیرین را می توان در نان یا قفسه یا در امتداد خط حصار تغذیه کرد. قفسه های V شکل با شکاف های عمودی یا مورب بهترین عملکرد را دارند. ستون های یونجه گرد باید در فیدرهایی با طرف های متحرک یا یک قفسه سربار تغذیه شوند. باید فضای کافی برای تغذیه همه گوسفندان و / یا بره ها به طور همزمان وجود داشته باشد. میشها به حدود 16 اینچ خطی فضای فیدر نیاز دارند. بره ها به 12 اینچ از فضای فیدر احتیاج دارند. در صورتی که حیوانات از جیره های خود تغذیه شوند ، به فضای تغذیه کمتری نیاز است: 8 تا 12 اینچ برای میش ها و 2 تا 4 اینچ برای بره ها

بعضی اوقات ، سطل های دور یونجه روی زمین می چرخند. این امر در زمین محکم و زمانی که تمام یونجه به موقع مصرف شود ، اشکالی ندارد. سیلو یا یونجه معمولاً در فیدرهای پنکه یا شمشیربازی تغذیه می شود. فیدرها باید روزانه تمیز شوند تا از خوردن غذای خراب گوسفند جلوگیری شود.
مواد معدنی را می توان در جیره گنجانیده و یا انتخاب آزاد ، ترجیحا به صورت سست ارائه داد. گوسفندان وقتی در مزرعه بلوک هستند مواد معدنی کمتری مصرف می کنند. فیدرهای معدنی تجاری از فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی و تولید کنندگان تجهیزات گوسفند در دسترس هستند. فیدرهای معدنی را می توان از لاستیک ، لوله پی وی سی و سطل زباله پلاستیکی ساخت. در صورت تغذیه در خارج ، یک درب برای خشک نگه داشتن مواد معدنی لازم است. برنامه های ساخت و ساز برای فیدرها ممکن است در بسیاری از دفاتر گسترش استان ارائه شود

سیستم های آبیاری

آب تمیز ، شیرین یک نیاز روزانه برای گوسفندان و بره ها است. بسته به شرایط فیزیولوژیکی ، میزان آب موجود در خوراک آنها و شرایط محیطی ، گوسفندان در هر نقطه از 5 پیمانه گالن آب در روز مصرف می کنند. در اواخر بارداری و شیردهی مورد نیاز بسیار افزایش می یابد. میزان مصرف آب برای تغذیه با همبستگی مثبت دارد.

آب می تواند به صورت آزاد جریان داشته باشد یا در سطل ، فرچه ها ، وان ها ، مخازن سهام یا آب های اتوماتیک تأمین شود. ناگفته نماند که منابع آب باید تمیز و عاری از ماده یونجه ، کاه و مدفوع نگهداری شوند. فرهای کوچکتر تخلیه و تمیز کردن آنها راحت تر است. اگر آب فاقد یخ باشد و در هنگام هوای گرم و مرطوب اگر منبع آب در سایه باشد ، آب در هنگام هوای سرد بسیار به راحتی مصرف می شود.

گوسفندان ترجیح می دهند آب مخالف با یک جریان در حال نوشیدن آب بنوشند. به طور کلی توصیه می شود که نهرها نرده شده و از دام منابع طبیعی طبیعی نوشیده نشوند. دسترسی دام به مناطق رودخانه ممکن است باعث مشکلات محیطی شود ، اگرچه گوسفندان برای چرای مناطق ساحلی از دامهای بزرگتر مطلوب تر هستند.

به نظر می رسد گاهی اوقات گوسفندان آب بسیار کمی می نوشند. این احتمالاً به این دلیل است که آنها در حال مصرف خوراک یا علوفه هایی هستند که از نظر رطوبت به اندازه کافی زیاد هستند. با خشک شدن چمن یا خشک شدن رژیم غذایی آنها ، آب بیشتری مصرف می کنند.

ذخیره سازی خوراک

تمام مواد اولیه خوراکی ، دانه ، نمک و مواد معدنی باید خشک و محافظت شوند و از سگ ها ، گربه ها ، جوندگان و سایر آفات محافظت نشوند. خوراک باید در همه شرایط آب و هوایی قابل دسترسی باشد اما در دسترس دام نیست. بسیاری از مرگ و میر دام ها منجر به دستیابی دام ها به دانه ها یا مواد غذایی مشابه شده است. اگر مواد خوراکی را بصورت عمده در مزرعه خریداری و ذخیره کنید ، ذخیره کافی خوراک می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه شود.
یونجه محافظت نشده کیفیت را خراب می کند. یونجه نباید به خصوص در مناطق آب و هوایی مرطوب کشف نشود. ظروف یونجه باید در انبارهای یونجه ، مخزن ذخیره یا در صورت نگهداری در خارج از تارها نگهداری شوند. پایه های یونجه و نی را نباید در انبار قرار دهید مگر اینکه کاملاً خشک شوند. در غیر این صورت خطر گرمای بیش از حد و آتش سوزی وجود دارد. یونجه را نباید مستقیماً روی زمین قرار داد و یا آن را در قسمت انتهای قالب ریخت.

سطل دانه ای فله حتی برای یک تولید کننده کوچک سرمایه گذاری خوبی است. این تولید کننده را قادر می سازد که تحویل فله دانه را خریداری کند و کالاها را مستقیماً از تولیدکنندگان غله یا فروشندگان با قیمت دروازه مزرعه خریداری کند. نمک و مواد معدنی و مقادیر کمتری دانه را می توان در بشکه ، سطل زباله یا یخچال فریزر / یخچال و فریزر قدیمی نگهداری کرد و یا در پالت ها نگهداری کرد.

سیلو معمولاً در کیسه های پلاستیکی ، دستمال های پوشیده شده یا سیلوهای عمودی نگهداری می شود. ذخیره سیلوی مناسب هوا برای جلوگیری از رشد باکتریها (و لیستریوز) ضروری است. ترشک در کیسه های بسته بندی شده نیز ذخیره می شود.

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰


نیاز مسکن گوسفند به لحاظ آب و هوا ، فصل (های) بره و ترجیحات مدیریتی چوپان متفاوت است. اگر بره ها در دوره هایی از آب و هوا رخ می دهد ، معمولاً مسکن دقیق تر مورد نیاز است. اگر بره ها در مراتع در طی هوای معتدل اتفاق بیفتد ، پناهگاه های ساده ممکن است تمام آنچه لازم است باشد.

در هنگام عمل ریختن بره معمولاً درصد بره ها بیشتر است. گوسفندان مسکن نیازهای غذایی کمتری دارند ، در حالی که گوسفندان نگهداری شده در خارج مشکلات تنفسی کمتری دارند.

 

 

علاوه بر این ، اکثر عملیات نیاز به امکاناتی دارند که بتوانند خوراک ، بستر و تجهیزات را در آن ذخیره کنند. یونجه که در انبار یا ریخته شده نگهداری می شود ، حتی اگر یونجه پوشانده شود ، کیفیت آن را بهتر از یونجه ای که در بیرون از آن ذخیره می شود ، حفظ می کند. اگر در زیر یک سقف قرار بگیرد ، تجهیزات دوام بیشتری خواهند داشت. منطقه ای برای قرنطینه حیوانات جدید و نگه داشتن حیوانات بیمار لازم است. مسکن جداگانه اغلب برای قوچ ها مورد نیاز است.

انبارها (و ساختارهای مشابه) اغلب برای راحتی و راحتی چوپان ساخته می شوند. در هنگام هوای سرد یا هوای مناسب ، مراقبت از گوسفندهایی که در آن قرار دارند آسان تر و لذت بخش تر است. با این حال ، هزینه های مسکن می تواند به هزینه های سرمایه گذاری یک شرکت گوسفند به میزان قابل توجهی اضافه کند.

 

گزینه ها مناسب برای جایگاه نگهداری از گوسفندان :

انواع مختلف مسکن وجود دارد که می توان از آن برای گوسفندان استفاده کرد. انبارهای سنتی ، ساختمانهای قطبی و ساختمانهای فلزی معمولاً گرانترین هستند اما بهترین محافظت را برای چوپان ، گوسفند ، خوراک و تجهیزات فراهم می کنند.

یک جایگزین ارزان قیمت برای مسکن سنتی ، ساختاری از نوع گلخانه است که "خانه هوپ" نامیده می شود. یک خانه حلقه ای دارای یک قاب فلزی قوسی است که با یک پارچه سنگین پوشیده شده است. پارچه ها تقریباً 15 سال عمر می کنند.
نیازی به تأسیسات گوسفند جدید نیست. انبارهای لبنی ، خوکی و مرغداری را می توان به مسکن گوسفندان تبدیل کرد. بسیاری از امکانات برای ترکیب گوسفندان قابل بازسازی هستند. بسیاری از دانشگاه ها و دولت های استان برنامه هایی برای ساخت تسهیلات گوسفند دارند.
محل سایت

تسهیلات باید در سایت های مرتفع و خوب تخلیه شده قرار گیرد. هنگام طراحی یک پناهگاه سه جانبه ، طرف باز باید از جنوب با باد غالب روبرو شود. انبار باید برای زایمان ها و دست زدن به کود به راحتی قابل دسترسی باشد. سایت باید امکان نصب آب و برق را فراهم کند.

 

فضای موردنیاز

هنگامی که در یک ساختمان محدود می شوید ، یک میش پرورش یافته به 12 تا 16 فوت مربع فضای قلم نیاز دارد. قلم های بره انداز باید اندازه 16 تا 25 فوت مربع باشند. در مسکن گروهی ، یک میش با بره هایش به 16 تا 20 فوت مربع احتیاج دارد. بره های فیدر به 8 تا 10 فوت مربع احتیاج دارند.

در صورت بزرگ شدن گوسفندان در طبقات مسطح یا دسترسی به یک منطقه تمرینی یا مرتع ، فضای کمتری لازم است. برش قبل از مسکن باعث می شود نرخ انبارداری در انبار تا 20٪ افزایش یابد.

 

تهویه

انبارها نباید گرم یا بسته شوند. تهویه مناسب یک ضرورت مطلق است. مشکلات تنفسی (به عنوان مثال ذات الریه و برونشیت) اغلب ناشی از تهویه نامناسب هستند. در صورت بوجود آمدن آمونیاک در انبار ، تهویه احتمالاً ناکافی است. همیشه یک ایده خوب برای نشستن در همان سطح گوسفندان برای تعیین کیفیت هوای تنفس شده است.

تهویه می تواند به روش طبیعی یا مکانیکی انجام شود ، اما معمولاً مسکن سرد با تهویه طبیعی برای گوسفندان ترجیح داده می شود. بهتر است بیش از تهویه هوا از تهویه مناسب استفاده شود. گوسفند ، از جمله بره های کودک سالم ، تحمل بسیار سرد دارند. آنچه آنها نیاز دارند یک مکان خشک و خشک برای تهیه بره و پیوند با بره هایشان است.

 

کف مناسب باعث ایجاد گرما ، عایق کاری و آسایش حیوانات خانگی می شود. بسته به هزینه و در دسترس بودن می توان از مواد مختلفی برای بستر گوسفند استفاده کرد: نی ، یونجه ، ساقه ذرت خشک شده ، کاسه ذرت ، پوسته های بادام زمینی ، قلاب های پنبه ای ، جوجه های جو دوسر ، خاک اره ، خاشاک های چوبی ، تراشه های چوب ، تراش های کاج ، شن و ماسه محصولات ، ذغال سنگ نارس ، کنف و برگ. هر نوع ملافه دارای مزایا و مضرات است.

نی تختخواب سنتی برای دام است. از ساقه دانه های کوچک حاصل می شود: جو دوسر ، گندم ، چاودار یا جو. از آنجا که کاه کاربردهای زیادی به غیر از ملافه های دام دارد ، بعضی اوقات هزینه بیشتری نسبت به یونجه دارد. بعضی اوقات یونجه با کیفیت پایین گزینه ارزان تر از نی است.

خاک اره خاکستر مناسب برای گوسفندهای پشمی نیست زیرا در پشم گوسفندهای آنها قرار می گیرد ، اما برای گوسفند مو مناسب است. تراشه های چوبی یا صدف های بادام زمینی نسبت به سایر مواد کمتری جذب می کنند ، اما می توانند به عنوان ملافه مورد استفاده قرار گیرند. ساقه ذرت ماده ای مناسب برای گوسفندان است.

کاغذ خرد شده (یا روزنامه) نسبت به نی جذاب تر است ، اما رسیدگی آن دشوارتر است و ممکن است هنگام پخش در مزارع توهین آمیز به نظر برسد. شن و ماسه توسط مزارع لبنی برای کاهش ماستیت و بهبود راحتی گاو استفاده شده است. مهم نیست که چه ماده ای برای رختخواب استفاده می شود ، باید تمیز و خشک باشد.

 

نگه داشتن گوسفندان در فصول سرد سال در کوه و بیابان

برخی از تولید کنندگان گوسفندان خود را در تمام طول سال نگه می دارند. طبیعی تر است. گوسفندان در خارج از منزل از تهویه بهتر و ورزش بیشتر بهره مند می شوند. اجاق گازهای آنها تمیزتر می ماند. چرا در زمستان می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در خوراک شود. در بسیاری از مناطق ایالات متحده ، طعمه بلبرینگ بهترین علوفه برای چرای انبار شده در طول زمستان است.

گوسفندان می توانند از حدود 12 اینچ برف چرندند. اگر برف سخت و پوسته پوسته نشود ، معمولاً گوسفندان می توانند برف کافی بخورند تا نیازهای آبی خود را برآورده سازند. در غیر این صورت آنها باید حداقل یک بار در روز آبیاری شوند. میش های شیرده باید در همه زمان ها به آب دسترسی داشته باشند.

معمول است که به طور موقت گوسفندها را بعد از برش دادن و / یا حین بره زدن قرار دهید. گوسفندان بالغ به خوبی می توانند هوای سرد و مرطوب را کنترل کنند ، اما بره های تازه متولد نشده می توانند. در صورت عدم وجود سرپناه کافی ، ترکیبی از سرما و مرطوب می تواند حتی یک بره دو هفته را نیز بکشد. پناهگاه اضطراری برای طوفان های بد لازم است. تغذیه کلید نگه داشتن گوسفندان در زمستان است. اگر آنها به اندازه کافی غذا بخورند ، آنها گرم خواهند ماند.

عدم تمیز کردن انبار و پخش کود کود در مزارع از دیگر مزایای مهم نگه داشتن گوسفندان در خارج است.

 

پناهگاه و سایه

اختلاف نظر درمورد اینکه آیا گوسفندان در هنگام مرتع بودن در مراتع تابستانی به پناهگاه (یا سایه) احتیاج دارند یا نه. در آب و هوای مرطوب توصیه می شود. اگر گوسفندان معمولاً پناهگاهی را در اختیارشان قرار می دهند ، در دسترس است. محافظت در برابر گرما احتمالاً از محافظت در برابر باران از اهمیت بیشتری برخوردار است ، گرچه گوسفندان مو بیشتر از گوسفندهای پشمی به دنبال پناه بردن از باران هستند و احتمال دارد که در هنگام گرمای روز سایه به دنبال سایه نباشند.

در بسیاری موارد ، درختان یا بادگیر همه پناهگاهی (یا سایه ای) است که گوسفندان به آن احتیاج دارند. در مزارع باز و بدون پوشش کافی درخت ، می توان از ریختن ریختنی یا سازه سایه ساده ساخت یا خریداری کرد. کلبه های بندری ، کلبه های گوساله ، پلی مودها و کالسکه ها برای گله های کوچک مفید هستند. ساختارهای متحرک جایگزین خوبی هستند.

 

جمع بندی 

گوسفند می توانند با یک سیستم تولید کامل محصور شوند. حصار تولید کننده این امکان را می دهد تا گوسفند ها را جمع کند یا اندازه گله را در مواقعی که زمین به دلیل در دسترس بودن یا هزینه یک عامل محدود کننده است ، افزایش دهد. محوطه سازی می تواند از تعداد زیادی لایه باز و خشک (خاک) تا ساختمانهایی با کف فلزی منبسط شده و سیستم های کنترل خودکار کود کود متفاوت باشد. حبس نیاز به مدیریت فشرده و کل سال دارد. از آنجا که به احتمال زیاد منجر به هزینه بالاتر تولید می شود ، معمولاً سطح بالاتری از عملکرد مورد نیاز است. بره شتاب معمولی است. منابع اقتصادی خوراک لازم است.

برای جمع آوری گوسفند و / یا بره ها در کل محاسن مزایای زیادی وجود دارد ، زیرا می توان بیشتر متغیرهای تولید را کنترل کرد. با نگه داشتن گوسفندان در محاصره می توان مشکلات درنده را از بین برد. مشکلات انگل داخلی عملاً از بین می رود ، زیرا بردار انتقال لارو کرمهای عفونی مرتع است. از سوی دیگر ، اووسیستهای کوکسیدیا در سیستم های محصوره تعداد بیشتری خواهند داشت.

در حالی که معمولاً کنترل پوسیدگی پا و پوسته پوسته پا در محاصره آسان تر است ، حیوانات خانگی معمولاً نیاز به پیرایش بیش از اندازه دارند. کفپوش های شکاف دار به فرسودگی پارچه کمک می کنند ، اما ممکن است برخی از مشکلات مفصل را ایجاد کنند. حبس خود را به سیستم های تغذیه خودکار وام می دهد. متداول است که گوسفندهای چاق (خوراک) را در سلولهای چربی قرار دهید. در صورت استفاده از کفپوش فلزی یا مش مشبک فضای کمتری مورد نیاز است. استفاده از تشک لاستیکی باعث بهبود راحتی و عایق می شود.

در محیط های شکننده ، حبس می تواند مانع از چرای زیاد یا اثرات محیطی دیگر ناشی از مدیریت ضعیف چرا شود. چرا صفر در بسیاری از محیط های جهان سوم رایج است. هنگامی که حیوانات در مناطق کوچک نگهداری می شوند که بتوانند راحت تر مورد بررسی قرار گیرند ، امنیت از امنیت بیشتری برخوردار است.

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

تغذیه گوسفند از علف

گوسفند و بز از دیرباز برای کنترل پوشش گیاهی ناخواسته مورد استفاده قرار می گرفتند. استفاده از آنها در سالهای اخیر به دلیل تمایل به عوامل کنترل بیولوژیکی در مناطق حساس به محیط زیست افزایش یافته است. چرا نیز در بسیاری از شرایط جایگزین اقتصادی تر است. گوسفندها معمولاً چمنزارها (گیاهان گلدار) و علف را چرمی می گذارند در حالی که بز درختچه ها و سایر مواد گیاهی چوبی را ترجیح می دهند.

 

علفهای هرز مضر
هم اکنون گوسفندان در سراسر مناطق دشت های بزرگ  مورد استفاده قرار می گیرند تا علفهای هرز مضر و تهاجمی را کنترل کنند. به دلیل هزینه بالای مرتبط با این روشهای کنترل یا ناکارآمدی نسبی آنها ، بسیاری از این علفهای هرز با استفاده از روشهای شیمیایی ، مکانیکی یا فرهنگی قابل کنترل نیستند. یکی از این علفهای هرز برگهای برگ ، علفهای هرز اوراسیا است که میلیون ها هکتار مصرف کرده و آنقدر رقابتی است که به سرعت همه گیاهان دیگر را جمع می کند تا یک تک فرهنگ را تشکیل دهد.

 

 

علفهای هرز دیگر که در مناطق غربی بسیاری از مناطق را تحت تأثیر قرار داده است ،  است. این علفهای هرز به محدوده های بومی حمله می کند و حتی مناطق بکر مانند پارک های ملی ما را نیز تهدید می کند. گوسفندان به راحتی چاقوی چرمی را چرند و به عنوان ابزاری دیگر برای مبارزه با این مهاجم متجاوز نگاه می کنند.

گوسفندان به آسانی کودزو  را مصرف می کنند ، تاکی که کاملاً جایگزین تمام پوشش گیاهی در آن در جنوب شرقی می شود. لارکپور  علفهای هرز است که برای گاوها سمی است. از آنجا که گوسفندان می توانند تا 4 تا 4 برابر بیشتر از گاو را تحمل کنند ، می توان از آنها برای کنترل علفهای هرز در مراتع گاو استفاده کرد.

گوسفند به طور داوطلبانه چرنده و کنترل پایدار ، یک علف هرز مضر در برخی ایالت ها را بر عهده دارند. فایده ای که اضافه می کند این است که تانن های چگالش یافته شده در لسدپزه اثر مهاری بر انگل های داخلی (کرم ها) دارند. در حقیقت ، در برخی ایالت ها ،  به عنوان یک چراگاه امن و مغذی برای نشخوارکنندگان کوچک توصیه می شود.

 

جلوگیری از آتش سوزی
گوسفندها در بسیاری از مکان ها برای کاهش خطر آتش سوزی در مناطقی که مناطق وحشی با جوامع شهری ارتباط برقرار می کنند استفاده می شود. به این روش کاهش آتش سوزی ، ایجاد "آتش سوزی" گفته می شود. هدف کاهش میزان سوخت ، کاهش ارتفاع پوشش گیاهی و ایجاد آتش سوزی مؤثر است.

بهبود تنوع زیستی گیاه
مطالعات بی شماری نشان داده اند که چگونه گوسفند و بز ، تحت شرایط مقرر ، می توانند به افزایش تنوع زیستی گیاه در دامنه های غربی کمک کنند. از آنجایی که گوسفندان ترجیح می دهند مرتع و بستر در مناطق مرتفع و دور از دشت های مرطوب باشند ، مدیریت آنها در مناطقی که چرا نگران کننده مسائل مهم بحرانی و آبخیزداری هستند ، آسانتر می شوند.

هنگامی که گوسفندان برای چندین سال در همان مناطق چرای مرتفع می شوند ، سطح چمنزارهای چند ساله در جامعه گیاه افزایش می یابد که نشان داده شده است که باعث افزایش نفوذ آب و کاهش فرسایش می شود.

 

بهبود زیستگاه حیات وحش
نشان داده شده است که چرا گوسفند تجربی باعث تقویت زیستگاه حیات وحش از جهات مختلفی می شود. با اجازه دادن گوسفندان به چرای مناطق مختلف در زمان های خاص سال ، می توان کیفیت و کمیت انواع خاص گیاهی مهم را افزایش داد.

مزارع درخت
هم اکنون به تولید کنندگان گوسفند در کانادا 35 دلار در هر گوسفند پرداخت می شود تا مزارع درختان تازه کاشته شده را مرتع کنند. این روش چرای تجویز شده با کاهش رقابت چمنزارها ، فرنگیها و گونه های علفهای هرز برای آب ، مواد مغذی خاک و نور خورشید باعث افزایش زنده ماندن نهالهای درخت جدید می شود. گوسفندهای "آموزش دیده" برای چرای باغ های تاکستان استفاده شده اند.

چرا زیر خطوط برق
شرکت های برق گله های گوسفند (و بز) را برای استخدام مناطق خود در مناطق جنگلی "گله" گوسفند (و بز) استخدام می کنند ، بنابراین احتمال این که یک جرقه ناخوشایند از خطوط ایجاد آتش سوزی شود و خط برق و جنگل های اطراف آن را از بین ببرد ، کاهش می دهد.

 

گوسفند و انرژی خورشیدی
بسیاری از تعداد رو به رشد خورشیدی ها از گوسفند برای کنترل پوشش گیاهی استفاده می کنند. ترکیب این دو فعالیت هم سود اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی به همراه دارد. بسیاری از پوشش گیاهی زیر پنل های خورشیدی برای چراگاه در دسترس است. بدون گوسفند ، این سایت باید مرتباً کنده شود و با علف کش ها اسپری شود. برای اجازه به چراگاه ، پانل ها به سادگی باید به اندازه کافی در سطح زمین مستقر شوند تا چرای آن امکان پذیر باشد.

گوسفندهای گرم
چرای گسترده گوسفندان گوسفند در سرزمین های عادی انگلیس پدیده ای بی نظیر در اروپا است و این امکان را فراهم می آورد که دام ها را در مناطق بی بند و باری بدون چوپان مداوم نگهداری کنند. هر گله کوهستانی قلمرو خاص خود را دارد و خود محدود به آن منطقه است ، چند وجهی. مناطق توسعه یافته به تعداد زیادی تخته تقسیم می شود که هر گله منطقه خود را می شناسد و پس از بره برداری ، درمان دامپزشکی یا سایر نیازهای دامداری به آن باز می گردد.

گوسفندان مرغدار برای حفظ محیطی منحصر به فرد و "وحشی" یا نیمه طبیعی که بخشی از آنها تشکیل می شود ، جدایی ناپذیر است. متأسفانه ، در طی شیوع بیماری پا و دهان در سال 2001 ، دولت انگلیس تعداد گوسفندان دامی را به طرز چشمگیری کاهش داد. سیاست غلط همچنان این شیوه قدیمی را به چالش می کشد.

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰


طی چندین سال گذشته با توجه به نیاز روز افزون بازار غذایی کشور ،صنعت دامپروری با روش های مدرن تر و بهتری مدیریت می شود . 
از جمله روش های مناسب برای نگهداری دام ، ساخت جایگاه و ساختمان مناسب برای این حیوانات می باشد 
جایگاه محلی است که دام ها را از شرایط مختلف محیطی حفظ می کند . این محل باید ویژگی های مختلفی از جمله قابلیت تنظیم دما ، تهویه مناسب ، نورگیری خوب راداشته باشد.


اکثر جایگاه های روستایی از نوع سنتی می باشد که اکثرا با چوب و گل ساخته شده اند . این محیط ها بر روند تولید محصولات لبنی و رشد این حیوانات تاثیر خوبی ندارد .
زیرا به دلیل داشتن سوراخ های متعددی که برای لانه سازی حیوانات موزی نظیر موش مناسب است ، دام قادر به استراحت و باسازی بدنی نمی باشد .
نداشتن تهویه ، رطوبت زیاد ، محیط مناسب برای رشد باکتری ها و کنه ها از دیگر مشکلات جایگاه های سنتی دامپروری می باشد .

در دامداری های صنعتی با در نظر گرفتن راه حل های مناسب برای مشکلات ذکر شده تلاش می شود که محل نگهداری دام ها از بالاترین 
استاندارد ها برخوردار باشد . این مجتمع های صنعتی با سم پاشی مداوم از رشد حیوانات موزی جلوگیری می کنند

  • حسن شاهی