دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

دامپروری گوسفند

در این وبلاگ برخی از بهترین روش ها و تجربه های اصولی و مفید در شغل دامپروری و دامداری گوسفندی را معرفی خواهم کرد

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گوسفندان چه می خورند - اصول اولیه تغذیه گوسفند

گوسفندها چرنده هستند. آنها ترجیح می دهند مراتع کوتاه و لطیف بسیار نزدیک به سطح مزرعه بخورند. با اصطلاح مرتع طیف وسیعی از گونه های گیاهی را تعریف می کنیم: چمن ، شبدر ، یونجه، کاسنی ، حبوبات ، درختچه و غیره. یونجه یک پایه بسیار قوی برای یک مرتع خوب است ، اما تنوع زیستی مرتع به طور مستقیم با آن ارتباط دارد کیفیت مواد غذایی مصرف شده (مرتع متنوع تر - کیفیت بالاتر مواد غذایی).

پیش از شیوع خوراکهای تجاری ، بسیاری از کشاورزان قدیمی رژیم غذایی گوسفندان خود را کاملاً بر پایه مرتع ، ذرت کامل و یونجه پایه گذاری می کردند. گوسفندان آنها حداقل به مدت 7-8 ساعت مرتع به چراگاه می شدند. سپس 0،5 - 3 پوند پیشنهاد دادند. (0/2 - 1،36 کیلوگرم) ذرت و 2-5 پوند. (0.9 - 2،23 کیلوگرم) یونجه یونجه در هر گوسفند هر روز.

در طول قرنها ، گوسفندان فقط با خوردن مراتع ، غلات (دانه غلات ، مانند ذرت- اما به مقدار بسیار کمی) و با نوشیدن آب در طبیعت زنده مانده اند. با این حال ، رایج ترین نژادهای تجاری که امروزه برای گوشت و / یا لبنیات انتخاب شده اند ، بسیار پاسخگوی تغذیه تجاری هستند. همانطور که در مورد بزها اتفاق می افتد ، رژیم غذایی یک گوسفند لبنی با رژیم گوسفند گوشتی متفاوت است. به عنوان یک قاعده شست ، گوسفند گوشتی فقط می تواند به مراتع ، یونجه و مقدار کمی (اگر صفر) نان و غلات تکیه نکند ، در حالی که رژیم غذایی یک شیر مادر یا گوسفند باردار معمولاً با غذاهای تجاری تکمیل می شود ، که معمولاً حاوی مقادیر بیشتری از دانه ها. بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط گوسفندان اهلی ، دانه می خورند ، اما حقیقت این است که در طول قرن ها ، گوسفندان موجود در طبیعت مقادیر کمی از بذر گیاهان را که می توانستند بخورند می خورند. با این حال ، ما باید مراقب باشیم زیرا گوسفندان به طور کلی طعم دانه ها را دوست دارند. بنابراین ، دسترسی 24 ساعته به این نوع مواد غذایی منجر به مشکلات سلامتی زیادی خواهد شد. دانه ها باید به آرامی در رژیم غذایی گوسفند معرفی شوند و در سطوح پایین نگهداری شوند.

برخی از غذاهای تجاری محبوب گوسفند حاوی حدود 20٪ پروتئین هستند. این پروتئینها دارای آمینواسید متعادل برای به حداکثر رساندن رشد و نمو عضلات هستند. میانگین دوز روزانه توصیه شده برای گوسفندان بالغ 2-4 پوند است (برای نوع و دوزهای دقیق با دامپزشک خود مشورت کنید یا برچسب هر خوراک را با دقت بخوانید). همچنین وعده های غذایی ماهی نیز وجود دارد که برای پیشگیری از کوکسییدیوز داروها استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که شما نباید غذای تجاری گوسفند را به حیوانات دیگر مزرعه خود (خصوصاً اسب) پیشنهاد دهید ، زیرا ممکن است مسموم شوند. سرانجام ، بلوک های نمکی (که به عنوان مکمل های معدنی عمل می کنند) به برنامه های معاصر تغذیه گوسفند اضافه می شوند (به خاطر داشته باشید که گوسفندان به مس کمتر از بز احتیاج دارند ، بنابراین بسیاری از مکمل های معدنی که برای بزها طراحی شده اند برای گوسفندان سمی خواهند بود)


بسیاری از کشاورزان همچنین یک دیسک با جوش شیرین را درون پناهگاه قرار می دهند تا گوسفندان بتوانند به طور 24 ساعته به آن دسترسی داشته باشند. گزارش شده است که جوش شیرین باعث رفع pH شکمبه و در نتیجه در هضم غذا بخصوص در رژیم غذایی پر غلات می شود. در همه موارد ، گوسفندان باید در پناهگاه خود به دسترسی 24 ساعته به آب شیرین دسترسی داشته باشند. آبگیرها همچنین باید در 2-3 نقطه دور از میدان قرار بگیرند.

یک کشاورز بی تجربه ابتدا باید با متخصصان محلی ، دامپزشکان محلی و یا زراعت شناس مشورت کند تا یک برنامه سالانه منطقی برای خوراک ایجاد کند. در بسیاری موارد ، فلور منطقه و شرایط آب و هوایی پارامترهای مهم معادله نهایی است (آیا زمینه شما می تواند مرتع به اندازه کافی مرتع تولید کند؟ آیا می توانید توپ های یونجه را با قیمت مناسب پیدا کنید؟ - اگر اینگونه نیست ، لیستی از گزینه های دیگر تهیه کنید. ، برای هر ماه) به خاطر داشته باشید که هر گونه تغییر در رژیم غذایی گوسفند باید به تدریج اتفاق بیفتد ، در غیر این صورت حیوانات از اسهال و اختلالات دیگر رنج می برند. همچنین می توانید لیستی از گیاهان که برای دام ها سمی هستند را بررسی کنید.
 

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

رفتار گوسفند
در صنعت گوسفند ، جمع آوری حیوانات در کنار هم به اصطلاح گله زدن ، باند کردن یا بندبندی گفته می شود. به عنوان یک رفتار بقا ، گروه بندی کاملاً مؤثر بوده است و به عنوان یک ویژگی مطلوب برای گوسفندان اهلی نیز انتخاب شده است. به نظر می رسد گروه هایی از حیواناتی که نزدیکی خود را با همسران گله ای حفظ می کنند یا در یک محیط آشنا قرار دارند ، کمتر واکنشی نشان می دهند . جمع آوری گوسفند اغلب با استفاده از سگ ها ، بویژه در مراتع بزرگ یا در مراتع باز ، کمک می شود. به دلیل علاقه زیاد آنها به غذا ، یک سطل دانه می تواند جمع آوری در مراتع کوچکتر را آسانتر کند. غریزه قوی گوسفند برای کنار هم ماندن می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. به عنوان مثال ، در سال 2006 ، 400 گوسفند پس از آنکه یکی از گوسفندها سعی در عبور از یک دره عمیق 15 متری را داشتند ، جان خود را از دست دادند و در بقیه گله ها دنبال شدند.

اندکی پس از تولد ، بره ها در نزدیکی سد خود باقی می مانند. رفتار بره مادر-مادر هم غریزه و آموخته است. برای چند روز پس از تولد ، بره ها هر شیء بزرگ در حال حرکت را دنبال می کنند ، بنابراین گیرندگان باید از احتیاط استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که بره ها یاد بگیرند که به طور مداوم از مادر خود پیروی کنند. 3 بره ها نیز در طول خواب در نزدیکی میش باقی می مانند ، شاید در ابتدا به کمک ترمولاسیون کمک کنند. گوسفند یاد می گیرد که با همراهی با رفتار میش پیروی از گله ، گله را دنبال کند . از آنجا که میش ها تمایل به گروه بندی دارند ، بره های آنها نیز این موضوع را می آموزند. بره های پرورش یافته با بز یا سایر گونه های حیوانات مزرعه همچنین با گونه های مقیم گروه بندی می کنند

جدایی بسیار تنش زا است ، همانطور که توسط صوت خونریزی توسط بره و میش مشهود است. هنگام اتصال مجدد ، گوسفند بلافاصله پرستار خواهد شد. 3 گوسفندهایی که بره ها را هنگام گروه بندی یا جابجایی گله می کنند می توانند باعث ایجاد صدای استرس با حضور انسان شوند. اگر در عوض بره هنگام رفتار تغذیه ، صدای میش را بشنود ، بره می تواند به جای آن به دنبال غذا بیاموزد.

گونه های وحشی گوسفند از دستور جدی پیروی می کند که چه کسی پیروی می کند چه کسی در مسیرهای مشخص و مشخص قرار دارد. گوسفندان اهلی که در گله های چند نسلی نگهداری می شوند معمولاً توسط قدیمی ترین میش هدایت می شوند و پس از آن فرزندان او قرار می گیرند که هرکدام از آنها فرزندان خود را دنبال می کنند. رهبر گله معمولاً پیرترین زن با فرزندان برتر است. این الگوی شکسته می شود هنگامی که گوسفندان از منابع مختلف با هم مخلوط می شوند.

قابلیت های حسی گوسفند مشابه سایر گونه های دامی است ، همانطور که در فصل 2 مورد بحث قرار گرفت. بینایی تفصیلی برای بقا خصوصاً مهم نبود ، اما یافتن حرکت بود. در نتیجه ، دستفروشان اغلب توجه می کنند که در قلم های ناآشنا ، گوسفندان به راحتی دروازه های باز پیدا نمی کنند. هنگامی که حیوانات محل سکونت دروازه ها را فرا گرفته و کوچه ها را پیموده اند ، به راحتی وارد کوچه ها و گودال ها می شوند و فرض می کنند که اتفاقات منفی در آنجا رخ نداده است. گوسفند از سایه های ناآشنا ، تضادهای قطعی بین نور و تاریک و مکانهای ناآشنا خودداری کنید. در حالی که گوسفندان نسبت به سایر گونه های دامی کاملاً به صدا حساس نیستند (شکل 2.6) ، اما هنوز هم می توان آنها را با صداهای ناگهانی و شدید مبهوت کرد. واکنش واکنش و انجام آنها دشوارتر خواهد شد ، بنابراین حذف صدای شدید یک ضرورت است. گوسفندهای واکنشی معمولاً دندانپزشکی را نشانه پریشانی نشان می دهند. نسبت به عطرها ، گوسفندان می توانند بیاموزند که بوی شکارچیان چگونه است. اگرچه شواهدی نیز وجود دارد که بوها را بطور غریزی تشخیص می دهند .5.4 این ممکن است دلیل گرایش گوسفندان به چرای رو به باد باشد. زیتون اصلی ترین روش مورد استفاده میش ها برای یافتن بره های آنها است. گوسفند همچنین برای یافتن آب و تشخیص گیاهان و خوراک از بو استفاده می کنند.

منبع 

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

گوسفند اهلی  گونه ای بسیار گسترده نشخوارکننده است که در درجه اول به دلیل پشم ، گوشت ، شیر و مخفی های آن پرورش می یابد. گونه ها به تعداد زیادی از نژادها ، سازگار با اهداف مختلف در محیط های متنوع ، توسعه یافته اند. این مناطق از مناطق کوهستانی سرد و مرطوب شمال اروپا تا مناطق خشک آفریقا ، آسیا و استرالیا متغیر است. گوسفند ها در درجه اول حیوانات در حال چرای هستند و مرتعی را که در نزدیکی زمین است ، کشت می کنند. آنها در طیف گسترده ای از سیستم های تولیدی در سرتاسر جهان مطرح شده اند ، و این نشان دهنده شرایط غالب محیط زیست و زمینه اقتصادی و اجتماعی است.

  • حسن شاهی
  • ۰
  • ۰

گوسفند چیست ؟

تصور می شود که گوسفندان اهلی از اروپای مرکزی و آسیا سرچشمه گرفته اند. امروزه حداقل 1 میلیارد گوسفند در کره زمین وجود دارد که گوسفند های تجاری تجاری بیشتر در نیوزلند ، استرالیا ، بخش هایی از آمریکای شمالی و انگلستان یافت می شوند.
گوسفند پستانداران گیاهخوار متوسط ​​هستند که بر روی چمن و انواع توت ها چرمی می گذارند. گوسفندها عمدتاً برای گوشت و پشم آنها کشیده می شوند ، اما گوسفند نیز گاه به دلیل شیر آنها پرورش می یابد.

در انگلیس در سال 2001 شیوع ویروس پا و دهان رخ داد به این معنی که باید هزاران گوسفند ذبح شوند. جمعیت گوسفند انگلیسی بار دیگر در حال افزایش است و امروز بیش از 35 میلیون گوسفند در حومه انگلیس زندگی می کنند.
در سراسر جهان نزدیک به 1300 گونه مختلف گوسفند وجود دارد 

گوسفندان از نزدیک به بز مربوط می شوند و گرچه از نظر شباهت بسیار زیادی دارند ، گوسفند و بز دو گونه جدا از حیوان هستند به همین دلیل هر فرزندی که یک گوسفند و یک زوج بز تولید می کنند نابارور باشد بنابراین هیبریدهای گوسفند و بز بسیار نادر هستند.

گوسفندهای وحشی بزرگتر از گوسفندهای تجارتی تجاری یا گوسفندهای خانگی هستند و یک گونه از گوسفندهای وحشی تقریباً 4 فوت بلندتر است و گوسفندهای وحشی را یک پا کامل بلندتر از متوسط ​​گوسفندان خانگی می دانند. گوسفندهای وحشی نیز شاخهای بسیار طولانی تری دارند که از آنها برای دفاع از خود استفاده می کنند و گوسفندهای وحشی نیز کوهنوردان بزرگ کوهستانی هستند


گوسفندان به دلیل رژیم غذایی گیاهی ، دارای سیستم گوارشی پیچیده ای هستند که از چهار اتاق ساخته شده است و به گوسفندان اجازه می دهد سلولز را از ساقه ، برگ و شاخ و برگ بذرها در کربوهیدراتهای ساده تری قرار گیرند. دستگاه گوارش گوسفند شبیه سایر حیواناتی است که رژیم غذایی گیاهی مانند بز ، گوزن و گاو دارند.

گوسفند طعمه هدف بسیاری از حیوانات گوشتخوار بزرگ مانند سگ ، گرگ و گربه وحشی است. به منظور تلاش برای محافظت از خود ، گوسفند در گله نزدیک به هم هستند تا کشتن یک گوسفند تنها و مظنون برای شکارچیان سخت تر شود. در مناطقی که گوسفندان هیچ شکارچی طبیعی ندارند ، گوسفندان مشخص می شوند که ویژگیهای گله را به شدت نشان نمی دهند.

بیشتر گونه های گوسفند فقط یک بار در سال پرورش می یابد. مانند سایر حیوانات گله ، تعدادی میش (گوسفند ماده) فقط با یک قوچ (گوسفند نر) جفت می شوند. گوسفندان در بهار تمایل دارند که بره های خود را به دنیا آورند به طوری که بره ها مدت زمانی طولانی برای رشد دارند که قبل از سرمازدگی در زمستان قرار بگیرد. گوسفندان ماده تمایل به تولد یک بره و گاه دوقلو دارند.

گوسفندان نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی در سراسر جهان دارند. گوسفند ها اولین حیواناتی بودند که توسط انسان اهلی شده اند و گوسفندان هنوز هم در تولید هر دو پشم برای گرم نگه داشتن ما و گوشت برای تغذیه ما از اهمیت حیاتی برخوردار هستند.

  • حسن شاهی